Природознавство

ПРИРОДОЗНАВСТВО 5 КЛАС
 
13.03.2020
ТЕМА. Організм і його властивості. Клітинна будова організмів.
ЗАВДАННЯ.
Світ живої природи барвистий і неповторний. Ви вже знаєш, наскільки різноманітні тіла живої природи - організми. Водночас організмам притаманні спільні властивості, що відрізняють їх від тіл неживої природи.
·         У чому полягає відмінність організмів від тіл неживої природи?
До складу тіл живої природи входять органічні речовини. Тіла неживої природи складаються з неорганічних речовин і здатні тривалий час зберігатися незмінними. Так, з давніх-давен височіють гори, течуть ріки, світить Сонце. Тіла живої природи такою сталістю не вирізняються.
 Живі організми ростуть і розвиваються. З паростка виростає могутнє дерево, з кошеняти - кіт, з дитини - доросла людина. Одні організми, наприклад дерева і риби, можуть рости впродовж життя, а інші, у тому числі й людина, тільки певний проміжок часу. Як бачимо, ріст і розвиток супроводжується збільшенням розмірів і маси тіла. Форма організмів також зазнає змін.
Ріст організмів відбувається завдяки надходженню поживних речовин. До організму тварин і людини поживні речовини надходять з їжею. Процес поглинання і засвоєння організмом речовин їжі називається живлення. Це ще одна властивість, яка відрізняє організми від тіл неживої природи.
Основними речовинами їжі, які організми отримують під час живлення, є білки, жири, вуглеводи. їх живі істоти використовують для побудови власного тіла.
Ще однією ознакою живої природи є дихання. Усім організмам для життєдіяльності потрібна енергія. Її вони отримують у процесі дихання, під час якого поглинається кисень і виділяється вуглекислий газ. Кисень потрібен для розщеплення органічних сполук. При цьому утворюються вуглекислий газ і вода й вивільняється енергія.
Отже, дихання - це процес, під час якого під дією кисню розщеплюються органічні речовини. При цьому виділяється енергія. Організми використовують цю енергію на різноманітні процеси: ріст, розвиток, розмноження, утворення білків, жирів і вуглеводів. Саме у вивільненні енергії, яка міститься в органічних речовинах, і полягає значення дихання для організмів.
Таким чином, речовини, які надходять в організми під час живлення, використовуються не лише на побудову їхнього тіла. Вони ще беруть участь в утворенні життєво необхідної енергії. Непотрібні організму речовини (наприклад, вуглекислий газ, що утворюється під час дихання) виводяться з нього назовні. Розглянуті явища відбуваються тільки в живій природі і мають назву обмін речовин і енергії.
Скільки б не існував організм, з часом він гине. Та на Землі кількість організмів не зменшується. Це відбувається завдяки розмноженню організмів. Розмноження -здатність організмів відтворювати собі подібних. Потомство повторює будову, поведінку, спосіб життя батьків. Завдяки розмноженню життя на нашій планеті продовжується з покоління в покоління.
2. Рослинні організми
 Як вам уже відомо з початкової школи, рослини самі для себе  створюють органічні речовини. Відбувається цей процес у зеленому листку з участю сонячного світла. Лише зелені рослини з води, яку вбирає корінь, і вуглекислого газу, що надходить з повітря, утворюють органічну речовину глюкозу й виділяють кисень, необхідний для дихання живих істот. У подальшому з органічної речовини глюкози та неорганічних речовин, які надходять із ґрунту, утворюються інші органічні речовини. З них рослина будує своє тіло. Створення рослиною органічних речовин із неорганічних за участю сонячного світла і хлорофілу називають фотосинтезом. Рослини ростуть з паростка чи насінини і розвиваються упродовж життя, збільшуються в розмірах. Рослини для дихання використовують кисень повітря, який надходить через особливі отвори в листках, що називаються продихами. Рослини пристосовуються до умов довкілля, наприклад, кактуси накопичують воду, евкаліпти повертають листя ребром до сонця.
 «Проблемне питання»
·         Чи рухаються рослини?
3. Тваринні організми
 Дуже багато тварин живиться рослинною їжею. Їх називають  рослиноїдними. Це відомі вам свійські тварини — корови, вівці, коні, кози, кролі. З диких тварин — лосі, олені, козулі, зайці. Зуби у рослиноїдних тварин пристосовані до зривання та перетирання цупких стебел рослин. Рослинна їжа малопоживна, тому тваринам доводиться споживати її щодня у значній кількості. Перетравлювати багато рослинної їжі їм допомагають одноклітинні організми — бактерії, що мешкають у шлунку або кишечнику. Рослиноїдні тварини часто стають здобиччю хижаків, яких ще називають м’ясоїдними. Це відомі вам вовк, лисиця, лев та інші.  
Деякі тварини є всеїдними, тобто можуть живитися і рослинною, і тваринною їжею: це свині, ведмеді, їжаки, синиці, білки. Всеїдна і людина. Як і організм людини, тваринний організм потребує вітамінів. Недаремно назва цих речовин походить від слова «віта», що означає життя. Основним джерелом багатьох вітамінів є рослинна їжа. Як бачите, живлення рослин, травоїдних тварин і хижаків відрізняється між собою. Але в будь-якому випадку важливу роль відіграють органічні речовини, створені рослиною з участю сонячного світла. Можна із впевненістю сказати, що і рослиноїдні, і м’ясоїдні тварини споживають продукти фотосинтезу.
Прийом «проблемне питання»
·         Яких тварин називають санітарами природи?
·         Чим харчуються комахи?
Комахи — істоти всеїдні, харчуються абсолютно всім, що трапляється на їхньому шляху, основний раціон більшості комах — це рослини, але вони їдять і пір’я, і шерсть.
Комахи — це санітари природи, вони відкладають яйця на трупах тварин, і личинки швидко їх знищують, також комахи знищують мертві трави і дерева.
4. Клітинна будова організмів
Організми мають різні розміри, форму, забарвлення, мешкають у різних середовищах. Проте всі організми об’єднує ще одна спільна риса - вони мають клітинну будову. За цією ознакою організми відрізняються від тіл неживої природи.
З вивченого про будову речовин ти знаєш, що їхнім своєрідним будівельним матеріалом є атоми. Найменшими частинками, з яких побудовані організми, є клітини. З клітин побудовані т іла і великих за розмірами організмів (наприклад, слон, дуб), і маленьких, як-от бджола і ряска.
Якщо ти уважно подивишся на м’якоть кавуна чи лимона, то побачиш, що вона має численні комірочки. Це і є клітини.
Та зазвичай клітини мають маленькі розміри, тож роздивитися їх можна лише за допомогою збільшувального приладу мікроскопа. 
Клітини рослин, тварин і грибів вирізняються багатоманітними формами і розмірами, проте кожна з них має подібну будову. Основними частинами клітини є оболонка, цитоплазмаі ядро. 
Скільки клітин у складі організму
Існують організми, які складаються лише з однієї клітини, наприклад мешканці прісних водойм хламідомонада і амеба. Їх так і називають - одноклітинні.Єдина клітина тіла цих представників живої природи виявляє всі властивості організмів (пригадай, які саме) і здатна до самостійного існування. 
Тіло більшості живих організмів нашої планети складається з величезної кількості клітин. Це багатоклітинні організми.
Загалом кількість клітин у багатоклітинному організмі може сягати кількох мільярдів.
У багатоклітинних організмів життя однієї клітини залежить від життєдіяльності інших. Клітина багатоклітинного організму не здатна існувати окремо.
Основними властивостями організмів є ріст, розвиток, живлення, дихання, розмноження, а також обмін речовин і перетворення енергії, t.  Усі організми складаються з клітин, t Існують одноклітинні та багатоклітинні організми.

·         ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.
·         Опрацювати параграфи підручника: § 33
·         Творче завдання: скласти кросворд за темою уроку.


ІНФОРМАЦІЮ ПРО ВИКОНАННЯ У ПРИВАТНІ ПОВІДОМЛЕННЯ (viber)
До 17.03.2020
17.03.2020
ТЕМА. Різноманітність організмів. Рослини.
ЗАВДАННЯ.
 Окрім поділу організмів на одноклітинні й багатоклітинні, учені виокремлюють й інші групи тіл живої природи. Найпоширенішим є поділ організмів на рослини, тварини, гриби, бактерії.
 Рослини-це організми, які мають клітинну будову, живляться, дихають, ростуть, розмножуються. Разом з тим рослини мають ознаки, за якими відрізняються від інших організмів. Розглянемо їх.Рослини виділяють кисень, яким дихають організми нашої планети.Рослини зазвичай ведуть прикріплений спосіб життя, хоча окремі частини їхнього тіла здатні рухатися. Так, рухаються виткі пагони винограду, обкручуючись навколо різних опор, а ще - квітки тюльпанів, маків, нагідок, кульбаби, які відкриваються вранці й закриваються увечері.Рослини характеризуються багатоманітністю розмірів, форм листків і стебел, забарвленням квітів і плодів, способами розмноження, тривалістю життя.Та вирізнити рослини з-поміж інших організмів можна доволі швидко за зеленим кольором, який їм надає речовина хлорофіл. Завдяки йому рослинні організми на світлі утворюють органічні речовини, що необхідні їм для існування. Так рослини забезпечують себе та інші організми поживними речовинами.За розглянутими ознаками безпомилково можна віднести до рослин могутній дуб і тендітну волошку, розлогий кущ ліщини чи маленьку ряску в ставку.
• Різноманітність рослин
 Вчені об’єднали рослини в групи. Ознайомимося з деякими групами рослин.
Серед рослин існують одноклітинні і багатоклітинні організми. Ти вже знаєш, що за зовнішнім виглядом стебла та його розмірами серед рослин розрізняють дерева, кущі і трав’янисті рослини.
Наявність квітки - ознака, за якою виокремлено групу квіткових рослин. До них належать троянди, чорнобривці, нарциси та багато інших.
До основних органів квіткової рослини належать корінь, пагін, що утворений стеблом і листками, квітка, плід і насінина. Корінь закріплює рослину в ґрунті й поглинає з нього воду з розчиненими речовинами, необхідними для живлення рослини. Стебло слугує опорою рослини, по ньому рухаються поживні речовини. Листок забезпечує утворення органічних речовин і кисню, який виділяється у навколишнє середовище. З квіток розвиваються плоди й насінини, завдяки яким квіткові рослини розмножуються.
У природі є чимало рослин, які не мають квіток. До них належать мохи і папороті, що зростають на зволожених територіях, а також водорості, поширені у водоймах і зволожених місцях суходолу.
Існують рослини однорічні, дворічні та багаторічні. Однорічні встигають протягом одного року вирости й утворити насіння, з якого на наступний рік з’являться нові рослини. В Україні таких рослин багато росте на луках, у степу. їх вирощують на полях (огірки, гарбузи, кукурудза, помідори), висівають на квітниках (айстри, чорнобривці, петунії).
Рослини, у яких від проростання насінини до утворення нового насіння проходить два роки, називають дворічними. Це морква, селера, петрушка, лопух.
До багаторічних рослин належать усі дерева й кущі, а також деякі трав’янисті рослини, як-от: суниці, піони, хризантеми та інші. Вони квітнуть і утворюють плоди понад два роки.
Якщо холодної пори року листя багаторічної рослини опадає, її називають листопадною. А якщо листя тримається упродовж року, то таку багаторічну рослину називають вічнозеленою.
Поміркуй і наведи приклади листопадних і вічнозелених рослин.
Рослини, які мають лікувальні властивості, належать до групи лікарських рослин (мал. 123). Людина використовує різні частини цих рослин для приготування настоянок, сиропів, порошків. Наприклад, сік подорожника входить до складу засобів для лікування кашлю і захворювань шлунка. Для полоскання горла використовують настоянки нагідок і шавлії. Мабуть, і тобі під час лікування застуди доводилося пити трав’яні чаї з додаванням плодів калини, малини, лимона.
З давніх часів людина вирощує різні рослини для отримання продуктів харчування, одягу, ліків, прикрашання своєї оселі й подвір’я. Такі рослини називають культурними. На відміну від них, дикорослі рослини у природі ростуть без участі людини.
Поміркуй і назви три культурні рослини і три дикорослі.
• Які рослини належать до отруйних
Існують рослини, які не можна брати до рук, нюхати чи куштувати. Адже вони містять речовини, які в разі потрапляння в організм людини і тварин зумовлюють отруєння і можуть призвести до загибелі. Такі речовини називають отруйними, а рослини, які їх містять, утворюють групу отруйних рослин.
Отруйні речовини накопичуються в різних частинах рослини. Високий уміст отруйних речовин у плодах вовчої ягоди і конвалії, у листках блекоти. Є рослини, всі частини яких отруйні. Наприклад, вся рослина аконіту - від кореня до квітки - надзвичайно отруйна, навіть нюхати її небезпечно для здоров’я.
Щоб уникнути отруєння, слід знати отруйні рослини своєї місцевості й не контактувати з рослинами, назви яких тобі невідомі.
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.
 Підготуйте повідомлення на тему «Без верби і калини нема України». Для цього доберіть інформацію про ці рослини (до якої групи рослин належать, яке значення мають у природі і житті людини). З’ясуйте, які традиції українського народу пов’язані з вербою та калиною.

ІНФОРМАЦІЮ ПРО ВИКОНАННЯ У ПРИВАТНІ ПОВІДОМЛЕННЯ (viber)

До 20.03.2020


07.04.2020
ТЕМА.  Тварини. Різноманітність тварин.
ЗАВДАННЯ.
Опрацювати матеріал підручника с. 125-129
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.
Повторити матеріал підручника с.125-129, завдання 4 записати в зошит, зробити фото
ІНФОРМАЦІЮ ПРО ВИКОНАННЯ У ПРИВАТНІ ПОВІДОМЛЕННЯ (viber)
До 10.04.2020

 10.04.2020
ТЕМА.  Гриби
ЗАВДАННЯ.
Опрацювати матеріал підручника с. 130-133
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.
Повторити матеріал підручника с.133, практичне завдання записати в зошит, зробити фото
ІНФОРМАЦІЮ ПРО ВИКОНАННЯ У ПРИВАТНІ ПОВІДОМЛЕННЯ (viber)
До 14.04.2020
14.04.2020
ТЕМА. Умови життя на планеті Земля. Вплив на організми чинників неживої природи
ЗАВДАННЯ.
Опрацювати матеріал підручника с. 137-141
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.
Повторити матеріал підручника с. 137-141, завдання 6 записати в зошит, зробити фото
ІНФОРМАЦІЮ ПРО ВИКОНАННЯ У ПРИВАТНІ ПОВІДОМЛЕННЯ (viber)
До 17.04.2020
 17.04.2020
ТЕМА. Вода і тепло в житті організмів. Періодичні зміни умов середовища.
ЗАВДАННЯ.
Опрацювати матеріал підручника с. 141 - 146
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.
Повторити матеріал підручника с. 141 - 146, скласти кросворд с. 146, зробити фото
ІНФОРМАЦІЮ ПРО ВИКОНАННЯ У ПРИВАТНІ ПОВІДОМЛЕННЯ (viber)

До 21.04.2020
21.04.2020
ТЕМА. Наземно-повітряне середовище та його мешканці.
ЗАВДАННЯ.
Опрацювати матеріал підручника с. 141 – 146
Запитання 1
Найрізноманітнішим за своїми умовами існування є...
варіанти відповідей

наземно-повітряне середовище


водне середовище


ґрунтове
Запитання 2
Розвиток якого органу чуття живих організмів спричиняє достатня освітленість наземно-повітряного середовища?
варіанти відповідей

зору


слуху


нюху
Запитання 3
Яка фізична властивість звуку зумовлює використання тваринами різних звукових сигналів у наземно-повітряному середовищі існування?
варіанти відповідей

швидкість поширення звуку в металах 5100 м/с


швидкість поширення звуку воді 1500 м/с


швидкість поширення звуку у повітрі 344 м/с
Запитання 4
Яке фізичне явище зумовлює розповсюдження запахів?
варіанти відповідей

дифузія


конденсація


випаровування
Запитання 5
Позначте рослини, які мають пристосування до поширення насіння вітром:
варіанти відповідей
 кульбаба
Мак
Соняшник
Горох
квасоля
Запитання 6
Який організм з позначених має найбільш розвинений нюх?
варіанти відповідей
 ведмідь
гепард
вовк
білка
Запитання 7
Позначте копитних тварин:
варіанти відповідей
заєць
кінь
зебра
ховрах 
Запитання 8
Як з позначених організмів переміщуються за допомогою стрибків?
варіанти відповідей
заєць
вовк
кенгуру
зебра
Запитання 9
Які організми переміщуються вигинаючи хвилеподібно гнучке тіло?
варіанти відповідей
коала
заєць
змія
коник

Запитання 10
Позначте ссавців, що мають пристосування до руху в повітрі:
варіанти відповідей
летюча білка
метелик
кажан
бабка

Запитання 11
Які пристосування до польоту мають птахи?
варіанти відповідей

пір'я


гнучке тіло


копита


повітря в порожнинах кісток
Запитання 12
Визначте за формою дзьоба, які птахи відносяться до хижаків:
варіанти відповідей
 лелека
Орел
Пелікан
яструб 
Запитання 13
Позначте тварин, які відносяться до жителів наземно-повітряного середовища:
варіанти відповідей
кріт
окунь
білка
слон
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.
Повторити матеріал підручника с. 146 - 151,   зробити фото тестів
ІНФОРМАЦІЮ ПРО ВИКОНАННЯ У ПРИВАТНІ ПОВІДОМЛЕННЯ (viber)
До 24.04.2020
24.04.2020
ТЕМА.  Водне середовище та його мешканці. 
.
ЗАВДАННЯ.
Опрацювати матеріал підручника с. 151 - 157
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.
Повторити матеріал підручника с. 151 - 157,   зробити письмово завдання на с. 157
ІНФОРМАЦІЮ ПРО ВИКОНАННЯ У ПРИВАТНІ ПОВІДОМЛЕННЯ (viber)
До 24.04.2020

24.04.2020
ТЕМА. Грунтове  середовище та його мешканці.
ЗАВДАННЯ.
Опрацювати матеріал підручника с. 157 - 161
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.
Повторити матеріал підручника с. 157 – 161, зробити завдання 4  с. 161, зробити фото
ІНФОРМАЦІЮ ПРО ВИКОНАННЯ У ПРИВАТНІ ПОВІДОМЛЕННЯ (viber)
До 28.04.2020

28.04.2020
ТЕМА. Чинники живої природи.
ЗАВДАННЯ.
Опрацювати матеріал підручника с. 162 - 167
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.
Повторити матеріал підручника с. 162 - 167, зробити завдання 6  с. 167, зробити фото
ІНФОРМАЦІЮ ПРО ВИКОНАННЯ У ПРИВАТНІ ПОВІДОМЛЕННЯ (viber)
До 05.05.2020
05.05.2020
ТЕМА. Екосистеми.
ЗАВДАННЯ.
Опрацювати матеріал підручника с. 167 - 173
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.
Повторити матеріал підручника с. 167 - 173, зробити завдання 6  с. 172, зробити фото
ІНФОРМАЦІЮ ПРО ВИКОНАННЯ У ПРИВАТНІ ПОВІДОМЛЕННЯ (viber)
До 08.05.2020
08.05.2020
ТЕМА. Людина – частина природи.Зміни в природі.
ЗАВДАННЯ.
Опрацювати матеріал підручника с. 174 - 178
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.
Повторити матеріал підручника с. 174 - 178, зробити завдання 1  с. 178, зробити фото
ІНФОРМАЦІЮ ПРО ВИКОНАННЯ У ПРИВАТНІ ПОВІДОМЛЕННЯ (viber)
До 12.05.2020
12.05.2020
ТЕМА. Зміни в природі, що виникають внаслідок природних чинників і діяльності людини.
ЗАВДАННЯ.
Повторити матеріал підручника с. 174 - 178
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.
Повторити матеріал підручника с. 174 - 178, зробити завдання 2  с. 178, зробити фото
ІНФОРМАЦІЮ ПРО ВИКОНАННЯ У ПРИВАТНІ ПОВІДОМЛЕННЯ (viber)
До 15.05.2020
15.05.2020
ТЕМА. Екологічні проблеми та їх вирішення.
ЗАВДАННЯ.
Опрацювати матеріал підручника с. 178 - 182
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.
Повторити матеріал підручника с. 178 - 182, скласти розповідь  с. 182, зробити фото
ІНФОРМАЦІЮ ПРО ВИКОНАННЯ У ПРИВАТНІ ПОВІДОМЛЕННЯ (viber)
До 19.05.2020
19.05.2020
ТЕМА. Охорона природи.Червона книга України.
ЗАВДАННЯ.
Опрацювати матеріал підручника с. 182 - 186
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.
Повторити матеріал підручника с. 182 - 186, зробити завдання 4  с. 186, зробити фото
ІНФОРМАЦІЮ ПРО ВИКОНАННЯ У ПРИВАТНІ ПОВІДОМЛЕННЯ (viber)
До 22.05.2020

22.05.2020
ТЕМА. Заповідники, заказники, національні парки та їхнє значення.
ЗАВДАННЯ.
Опрацювати матеріал підручника с. 186 - 189
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.
Повторити матеріал підручника с. 186 - 189, зробити завдання 1  с. 189, зробити фото
ІНФОРМАЦІЮ ПРО ВИКОНАННЯ У ПРИВАТНІ ПОВІДОМЛЕННЯ (viber)
До 26.05.2020
26.05.2020
ТЕМА. Навчальний проект.
ЗАВДАННЯ.
Опрацювати матеріал підручника с. 189
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.
Повторити матеріал підручника с. 189
ІНФОРМАЦІЮ ПРО ВИКОНАННЯ У ПРИВАТНІ ПОВІДОМЛЕННЯ (viber)

До 29.05.2020

Комментариев нет:

Отправить комментарий